Ca o continuare a articolului anterior, in care am discutat despre primii cinci pasi despre cum sa reduci costurile afacerii tale, revenim cu cea de-a doua parte ce contine urmatorii patru pasi.
Iata care sunt acestia:
- Comunica
Comunicarea interna este foarte importanta si, daca nu pui accent pe dezvoltarea ei, nu vei avea cum sa ajungi la radacina unei probleme, iar sansele ca aceasta sa se repete sunt enorme.
Nu uita ca oamenii sunt cea mai importanta valoare intr-o organizatie. Fara ei, nu se poate. Dar te-ai plimbat in ultimele zile prin birouri? Sau ai trecut prin rapoartele de lucru pentru a studia performanta angajatilor tai? Ei bine, ar fi momentul sa o faci.
Gandeste-te la faptul ca o persoana platita degeaba este o cheltuiala enorma, la fel cum o persoana care este foarte eficienta, poate nu este motivata suficient pentru a da totul pentru dezvoltarea afacerii tale.
Totodata, trebuie mentionat aici faptul ca este foarte important sa faci angajarile corecte si potrivite de la inceput. Procesul de recrutare si angajare este costisitor din toate punctele de vedere, iar alegerea unei persoane nepotrivite te va duce la o noua serie de cheltuieli odata cu nevoia unui nou angajat.
- Tine-ti facturile sub control
De la factura de electricitate la cea de apa, la factura de telefonie la cea de internet, toate trebuie analizate. Nu spune nimeni sa dezvolti o ancheta pentru ca factura la apa a fost mai mare cu 5% decat luna trecuta. Dar ce zici de 50% ? Poate ca nici nu ai observat un asemenea aspect, iar pierderile din astfel de facturi se simt puternic in bilantul de la sfarsit de an.
Incearca sa monitorizezi facturile pentru a detecta din timp anumite probleme.
In plus, ai grija sa nu platesti anumite servicii de care nu beneficiezi. Nu cumva in factura de internet prin cablu este inclus si un stick pentru internet oriunde?
Situatii asemanatoare sunt multe, asa ca acorda-le atentia necesara.
- Inchiriaza
Exista foarte multe firme mici care sunt dotate cu aparatura care ar putea deservi un birou de multinationala. De ce se intampla acest lucru? Pentru ca antreprenorii respectivi au cumparat diferite echipamente de care nu au nevoie decat foarte rar. Inainte sa faci o achizitie, gandeste-te si la posibilitatea inchirierii si vezi care este mai rentabila pe termen lung.
Spre exemplu, daca agentii tai de vanzari au de facut un drum pe luna pentru care ar avea nevoie de masina, crezi ca este necesar sa le cumperi o masina de serviciu? Daca de doua ori pe an organizezi cate un eveniment public, crezi ca este neaparata nevoie sa achizitionezi sistemul de sonorizare?
- Cere oferte
Sa spunem ca un antreprenor lucreaza cu acelasi furnizor de apa si cafea de cinci ani, dar oferta nu s-a modificat cu nimic in tot acest timp. Partenerii de acest fel iti pot pretui fidelitatea, dar nu vor veni sa iti dea banii inapoi.
Cere in mod politicos dar hotarat, oferte mai bune, pentru ca ai sanse mari sa le primesti.
Nu uita ca traim intr-o lume a negocierilor, asadar, si tu trebuie sa tii cont de acest aspect.