In momentul in care apare o problema mai mica sau mai mare legata de aspectul financiar – contabil al unei companii, de cele mai multe ori responsabil de respectiva situatie este fie reprezentantul departamentului intern, fie cel al firmei de contabilitate. Ceea ce foarte multi antreprenori nu stiu este faptul ca anumite aspecte sunt cel mai bine verificate chiar de el insusi. Spre exemplu, sunt multe momente in care problemele apar din cauza furnizarii de date incorecte. Aici contabilii nu au nicio vina, dar consecintele pot fi foarte serioase.
Foarte important in acest sens este ca fiecare persoana din companie si/sau din afara ei implicate in operatiunile in cauza sa isi cunoasca si inteleaga foarte bine rolul si sarcinile. Totodata, ca antreprenor trebuie sa explici tutror ca rolul departamentului sau firmei de contabilitate nu este numai de a inregistra tranzactii, de a scrie documente si de a face calcule. Practic, contabilii sunt cei care construiesc imaginea perferomantelor financiare a companiei, iar acest lucru este foarte important pentru identitatea organizationala.
Ca antreprenor sau manager general al unei companii nu poti sa lasi toata munca in mainile celor de la contabilitate, intrucat ajutorul tau este vital. Trebuie sa iti asumi raspunderea pentru realizarea corecta a situatiilor financiare. Astfel, trebuie sa ai in vedere tot timpul sa existe invetarieri anuale, documentatie complexa si corecta, o corelatie intre stocurile scriptice si cele faptice, existenta declaratiilor de taxe si impozite depuse la timp si asa mai departe.
Pe de alta parte, specialistul contabil are obligatia de a se implica intr-un mod cat mai activ in activitatea companiei si de a asista oamenii cu putere decizionala din organizatie in luarea hotaririlor importante. Totodata, acesta trebuie sa ofere managerilor o analiza a cifrelor de afaceri si a balantelor contabile, organizate altfel decat in cifre si acronime: grafice, cuvinte si cat mai multe explicatii, intrucat managerii nu au obligatia de a avea cunostinte solide de analiza contabila.
In concluzie, responsabilitatea activitatii financiar-contabile se imparte intre doua mari parti: organizare si realizare, iar persoanele implicate trebuie sa inteleaga si sa isi asume aceste lucruri.