In cazul unei firme care, la preluarea contabilitatii, are in balanta clienti mai vechi, care nu au fost incasati, neoperati in contabilitate, expertii spun ca se poate anula efectul unor solduri, cum ar fi cel debitor – de pe 411, sau cel de pe contul 419. Expertii precizeaza ca se poate anula efectul acestor solduri, mai ales in cazul in care aceeasi situatie se prezinta si pe contul 401, respectiv au fost platiti furnizorii si nu au fost operati in contabilitatate, iar chitantele nu se mai gasesc.
De exemplu, daca societatea in cauza nu a avut nici o miscare in contabilitate in cursul anului trecut, nu a inregistrat cheltuielile cu sediul societatii si a depus declaratiile cu zero, dar nu si-a suspendat activitatea si a achitat contributiile la stat, specialistii sustin ca se pot regla sumele in contabilitate, asa incat sa ramana doar soldurile reale.
Specialistii contabili sustin ca trebuie procedat la reconstituirea documentelor pierdute/sustrase/furate, potrivit legii.
Art. 26 din Legea 82/1991 a contabilitatii – republicata – cu modificarile si completarile ulterioare, prevede ca in caz de pierdere/sustragere/distrugere, documentele contabile trebuie reconstituite, in general, intr-un termen de 30 de zile de la constatare.
„Art. 26 – In caz de pierdere, sustragere sau distrugere a documentelor financiar-contabile se vor lua masuri de reconstituire a acestora, potrivit reglementarilor emise in acest sens, in termen de maximum 30 de zile de la constatare, iar in caz de forta majora, in termen de 90 de zile de la constatarea incetarii acesteia.”
Pentru aplicarea acestui articol din legea contabilitatii sunt emise prevederile sectiunii (E) „Reconstituirea documentelor financiar-contabile pierdute, sustrase sau distruse”, din Normele Metodologice din noiembrie 2008 de intocmire a documentelor financiar-contabile, aprobate prin OMFP 3512/2008 privind documentele financiar-contabile.
Aici sunt prezentate modalitatile prin care companiile pot incerca sa reconstituie documentele pierdute, precum si documentele ce trebuie intocmite in acest sens.
La art.7 din Legea contabilitatii, se stipuleaza obligativitatea efectuarii inventarierii patrimoniului unitatii, cel putin o data de an, in vederea stabilirii existentei cantitativ-valorice sau numai valorice, a tuturor elementelor de activ si pasiv a societatii.
De asemenea, pentru aplicarea acestei prevederi din legea contabilitatii, a fost emis un Ordin al ministrului Finantelor Publice cu nr. 2861 din 2009 pentru aprobarea normelor privind efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii. Potrivit legii, se stabilesc in acest fel modalitati de efectuare a inventarierii patrimoniului pe fiecare post bilantier in parte si de punere de acord a situatiei fizice cu cea scriptica.
In plus, la punctul 28 alin. 1 este stipulata modalitatea de efectuare a inventarierii pentru creante si datorii, astfel:
„Creantele si obligatiile fata de terti sunt supuse verificarii si confirmarii pe baza extraselor soldurilor debitoare si creditoare ale conturilor de creante si datorii care detin ponderea valorica in totalul soldurilor acestor conturi, potrivit „Extrasului de cont” sau punctajelor reciproce scrise”.
In cazul nerespectarii acestei proceduri, aceasta constituie abatere de la lege si se sanctioneaza, mai spun expertii.