Tabloul de bord este instrumentul managerial care nu trebuie sa-i lipseasca nici unui manager. Acest instrument trebuie sa-i permita sa vada clar ce se intampla in cadrul companiei si care este starea de sanatate a acesteia.
Tabloul de bord va contine indicatori nefinanciari/operationali ai companiei (numar de comenzi, nr. de clienti noi, nr. de ore lucrate) precum si indicatori financiari.
Indicatorii financiari vor fi selectati astfel incat sa ofere monitorizare pentru toate sectoarele de activitate:
Intrebari la care trebuie sa raspunda indicatorii vizand cresterea vanzarilor:
- In ce masura cresc vanzarile tale fata de perioada precedenta?
- Cresterea cifrei de afaceri este mai mare sau mai mica decat a competitorilor?
- Ce segment de activitate a avut impact pozitiv si care negativ?
Intrebari la care trebuie sa raspunda indicatorii vizand profitabilitatea:
- Compania ta face profit operational?
- Cum evolueaza marja fata de perioada precedenta si fata de competitie?
- Cum au evoluat costurile si cheltuielile fata de perioada trecuta?
- Ce actiuni intreprinse in trecut au avut efect?
- Am atins targetul de profit?
- Lichiditate si capital de lucru
Intrebari la care trebuie sa raspunda indicatorii vizand lichiditatea:
- Stocurile sunt suficiente?
- Cum au evoluat creantele?
- Fac fata la datoriile pe termen scurt?
Intrebari la care trebuie sa raspunda indicatorii vizand gradul de indatorare:
- Care e gradul meu de indatorare?
- Fac fata la datoriile pe termen scurt si termen lung?
- Care e gradul de indatorare al concurentilor?
- Eficienta folosirii activelor si capitalurilor
- Monitorizarea fluxului de numerar
Creionarea propriului tablou de bord personalizat pe specificul companiei, iti va economisi timp si resurse. Primul pas este mai greu.