Milioane de intreprinderi mici vand servicii personale cum ar fi: consultanta, dezvoltare de site-uri web sau servicii de curatenie, in loc de ceva tangibil cum ar fi un computer.
Din pacate, sa pui un pret corect unui serviciu nu este la fel de intuitiv ca pentru un produs tangibil. In consecinta, de prea multe ori intreprinderile de servicii nu percep suficienti bani pentru a se mentine intr-o zona de profitabilitate.
Sa nu faci greseala fatala de a compara ce incasezi de la clientii tai, pentru a le oferi serviciul, cu valoarea pe care te-ai astepta sa o faci ca si angajat. Facand asta, parafrazandu-l pe Mark Twain, este ca si cum ai compara un fulger cu un… licurici! Trebuie sa te gandesti la preturi, nu la salarii.
Iata de ce:
1. Esti o afacere acum, ceea ce inseamna ca ai liste cu preturi si nu liste cu salarii. De asemenea, colectezi venituri care in mod normal trebuie sa produca profitul brut astfel incat sa acoperi toate cheltuielile.
2. Daca nu ai angajati vei lucra mai multe ore intr-o luna decat vei factura, cum ar fi timpul petrecut cu marketingul, vanzarea si alte activitati administrative. Prin urmare, afacerea ta trebuie sa colecteze suficiente venituri pentru a acoperi timpul si cheltuielile de a face sau de a externaliza aceste sarcini.
3. Pana cand vei avea angajati, vei fi o extensie 100% a ta, ceea ce inseamna ca singura sursa de venituri e reprezentata de orele pe care le poti factura, multiplicate cu tariful orar.
Foloseste urmatoarea logica de stabilire a preturilor pentru inceput: Identifica toate costurile lunare, incluzand si salariul tau in calitate de angajat. Daca afacerea ta se desfasoara la domiciliu e bine sa incluzi si costurile cu materialele necesare desfasurarii activitatilor si nu uita nici de de impozitele pe salarii. Apoi, imparte totalul la numarul de ore facturabile pe care ai capacitatea sa le faci intr-o luna (nu doar orele efectuate). Valoarea astfel obtinuta reprezinta rata de rentabilitate.
Dar, in scopul de a-ti sustine afacerea pe termen lung, trebuie sa faci profit astfel incat suma pe care o incasezi de la clienti sa fie undeva intre rentabilitate si impactul urmatorilor 3 factori:
- Ce va suporta piata (presiunea concurentiala)
- Cat de mult ai nevoie de vanzare (foarte mult la inceput)
- Angajamentul clientului fata de tin (clientii care semneaza contracte anuale primesc discounturi)
Aceasta metoda ar trebui sa acopere cele mai multe variabile pe care le vei intalni in desfasurarea activitatilor. Plus ca te va ajuta sa vezi impactul negativ, atunci cand livrezi mai putin decat capacitatea efectiva, sau efectul dinamic de a avea si angajati.
Ciopleste asta intr-o stanca… Cand vinzi servicii gandeste-te la pret, nu la salarii!