Indicatorii economici sunt cifre care ne arata o tendinta. Orice indicator, analizat izolat, transmite un numar redus de informatii. Pentru ca o analiza pe baza de indicatori sa fie eficienta, ea trebuie realizata prin comparatie cu evolutia precedenta, cu target-ul stabilit si cu piata in care activezi.
Pentru a se realiza o analiza pertinenta pe baza indicatorilor trebuie avute in vedere urmatoarele aspecte:
- Nu este neaparat relevanta valoarea indicatorului, cat evolutia acestuia in timp si comparatia cu piata (exemplu: Un termen de incasare clienti de 150 zile poate parea un factor negativ. Daca anul anterior acest termen de incasare se situa la 180 zile si piata la 160 zile, acest termen de incasare poate fi considerat ca a fost imbunatatit)
– Intodeauna este nevoie de un target. Acesta poate fi validat prin analiza valorilor istorice obtinute de companie, prin previziuni sau de valori calculate pentru alte societati cu obiect similar de activitate
– Analiza pe baza unui singur indicator poate conduce la interpretari eronate, fiind recomandata studierea mai multor rate pentru a se obtine o imagine corecta a pozitiei sau performantei financiare a companiei
– Utilizarea valorilor bilantiere de la sfarsitul anului la calcului indicatorilor financiari poate conduce la obtinerea unor erori date de factori sezonieri, de aceea se recomanda utilizarea valorilor medii sau lunare
- Modul de calcul al indicatorilor este influentat de modul specific de inregistrare contabila a operatiunilor (exemplu: discounturi primite de la furnizori sau discounturi acordate clientilor). In stabilirea modului de calcul al unui indicator se va selecta varianta cea mai adaptata nevoilor companiei.
Oricum ar fi, analiza indicatorilor afacerii tale trebuie sa fie o prioritate pentru ca ea te ajuta sa-ti faci estimarile pentru perioada urmatoare si te poate ajuta in adaptarea la o criza economica, de pilda, daca acestia sunt monitorizate corect.